niqab niqab

andai esok aku berbeza
mampukah mata manusia menghiraukan aku
mampukah hati manusia berhenti tertanya-tanya
tentang apa yang berada di sebalik perbezaanku

begitulah banyak manusia
tidak berhenti-henti memikirkan yang bukan-bukan

lihat saja pada pandangan mereka

membuat senak perutku memikirkan

bagaimana fikiran ini perlu ku muntahkan

supaya segala sakit hati ini aku lupakan

 

beginilah aku ini
tersungkur
mengenangkan manusia
yang mempunyai pelbagai fikiran.

 

Tuhan
bantu aku buktikan

tolong aku runtuhkan
takhta di hatiku yang sesak dengan segala pandangan orang

“ah manusia segala
apakah yang mereka tahu mengenai aku?”

andai esok aku berbeza
semoga Engkau masih meredhaiku.

Balik malaysia haritu, memang tak pakai niqab pun. I told lela “Saya dah tak rasa beza pakai niqab atau tak pakai”.

‘Cuz the real thing is more than that. I’m not wearing it to hide myself. Rather it’s the ppl who think that I’m doing it for that reason. So they avoid me in some ways ‘cuz they feel I am really for that. But I can feel it. I’m so sorry for them.

Lela kata “It’s good”. So she understood the thing just fine.

Dekat klinik haritu, boleh la kata kena ‘torture’ dengan sorang budak arab ni, masa kitorg buat alginate impression.

Sampai sekarang rasa sakit mulut ni. Oral mucosa inflamed and other things. Masa budak tu buat, aku buka la niqab.

Dan sepanjang klinik tu aku ke hulu ke hilir dengan tak pakai niqab.

And tell me what’s the big deal about it?

 

Some of them look at me like an alien and even told me “Munirah where’s ur niqab”. Hello.

I know what I’m doing. These ppl are making me sick.

Lela is here. I am busying myself with her. I have to. ‘Cuz both of us need to. Sampai terlepas call dari Senior Imran yang dah nak wida’. (maaf sangat2 senior. we were doing something else at that time.).

I dont wear niqab at night when I’m walking back home with Lela together. And it’s just feel the same.

It’s me. It’s my niqab. It’s my business. And not about face.

Some times ago I knew I shouldnt be talking about this. Niqab seemed to be everything for me.

But now….see what did happen.

 

OMG.

2 thoughts on “niqab niqab

Leave a Reply

